رضايي رییس میراث فرهنگی استان یزد:
 استان يزد داراي بهترين و کهن‌ترين پديده‌هاي ژئوتوريسم در سطح آسيا است

یزدفردا "کوير مرکزي ايران را مي‌توان به قلب گردشگري پايدار زمين شناسي بدل نمود

به گزارش سرویس خبر روابط عمومي م: بهرام رضايي گفت: استان يزد يکي از نادرترين مناطق بين المللي است که در دو زيستکره کويري و کوهستاني واقع شده و پديده‌هاي بسيار شگفت انگيز (تک مکاني و تک زماني) ژئوتورسيم در اين منطقه رخ داده است.

مديرکل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري در تعريف واژه ژئوتوريسم گفت: يكي از انواع توريسم كه چند ساليست مطرح شده و شباهت بسياري با اكوتوريسم دارد، ژئوتوريسم است كه از تركيب ژئو(زمين) و توريسم(گردشگر) پديد آمده و تعريف آن شامل پديده‌ها و جاذبه‌هاي طبيعي يک منطقه که مرتبط با مبحث زمين شناسي است و موجب جذب گردشگر به آن منطقه مي‌شود.

"رضايي" افزود: استان يزد داراي بهترين و کهن‌ترين پديده‌هاي ژئوتوريسم در سطح آسيا است که در اين ميان مي‌توان به کويرهاي يزد نظير کوير ابرکوه، کوير سياهکوه اردکان، کوير درانجير، کوير ساغند حاجي آباد زرين اشاره کرد که متعلق به دوره چهارم زمين شناسي هستند.

وي از ديگر پديده‌هاي مطرح در استان را سرو ابرکوه با قدمت 4000 سال نام برد و به گونه‌هاي نادر موجود در حيات وحش نظير يوزپلنگ آسيايي در طبس و بافق، گوزن زرد در خاتم، گورخر و زاغ بور در مهريز و هوبره در خاتم اشاره كرد.

"رضايي" در ادامه گفت: استان يزد کانون زيست يوزپلنگ آسيايي در کشور است و به دليل زيست جمعيت قابل توجهي از يوزپلنگ آسيايي، اين استان به عنوان سايت اصلي تحقيقات پروژه ملي يوز کشور قلمداد مي‌شود.

وي وجود ويژگيها و پتانسيل‌هاي متعدد و متنوع اين منطقه را نقطه عطفي در رشد و توسعه صنعت گردشگري استان دانست كه علاوه بر آن مي‌تواند امکان زيست و زاد و ولد وحوش و پرندگان و ديگر گونه‌هاي بي نظير و حتي در حال انقراض جانوري و گياهي را در خود پوشش دهد.

وي در پايان خاطر نشان ساخت: احياي ميراث طبيعي استان و حفاظت از زيستگاه‌هاي جانوري تلاشي همگاني از بخش‌هاي خصوصي تا دستگاه‌هاي دولتي مي‌طلبد كه مي‌توان با حفظ اين مواهب الهي و قراردادن آنان در کنار ميراث فرهنگي اين خطه صنعت گردشگري استان را توسعه بخشيد و کوير مرکزي ايران را به قلب گردشگري پايدار زمين شناسي بدل نمود و يزد را به عنوان قطب جهاني ژئوتوريسم معرفي کرد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا